Tuesday, November 17

悼词


词一张纸,了结一辈子


2009年11月13日,黑色星期五,我收到了一则短讯告知我,她在下午去世了。
我最敬爱的人离世了。


曾经,她的一双手可以把我呵护在怀里。
曾经,她不在我的视线会令我很不安。
曾经,我稚气的问她为什么人会死?几时会死呢?死后去了哪里?她告诉我,要做好心做善事,死后就会投胎,有好的福报。我希望来世可以做她的儿女,我愿做好心做好事。
曾经,我问她为什么没什么大节日夜戴金饰,她笑说她那把年纪了还不多戴着,收到什么时候呢?死了也带不走呀。我听了偷偷地哭了,我好怕她会死。我偷偷地向神明请求,我愿意把我的寿命让给她几十年,别让她那么快离开。

她的柔和与体贴,总是能让我感到宁静与安心。她不识字,每天早上六七点钟起床,扭开收音机,便开始忙碌家务。陪伴她聊天,看电视,午睡,晾衣服,折衣服,散步,时光就如此淡淡的,暖暖的度过。有时候,我们晚上睡前会聊心。她睡了,我会望着她的轮廓,好好记着,偷偷碰她的手,感觉她的温度与呼吸。她没什么嗜好,唱歌吧或许,黄梅调的摇篮曲,我再也听不到了。她的偶像是林黛,小时,我特意借到了林黛主演的江山美人录影带,我们乐着看了几次,后来卷带坏了,录影机也被光碟机替代了。她那儿总是我度假的家。几天到最久住上一个月,总是很不舍得离开,而她总会说下次放假或得空时再来。

长大了,功课,补习与交友玩乐,我渐渐离开了她的襁褓。她依然过着她规律的生活。
直到,她的病无法再让她自理,无法再行动,无法再表达,除了痛。
她一个人搬家了,住进了老人院,她的生活静止了,偶尔我探望她,我们也无法像过去一样聊天了。回忆就到此而已。

这天,她终于解脱了。平静的离开了我们。


没有太多的眼泪,我其实还是冷静的。
妈咪,我长大了,您不必牵挂,我们来世会再见的。
她是我儿时的保姆,第二个母亲。享年70有三。

Eulogy piece of a paper, an ending of a lifetime

Friday 13, November 2009, I received an SMS message informed me that she had pass away in the afternoon. My most beloved and respected person die.

At one time, pair of her hands could carry me in her arms.
Once, when she was not in my line of sight would make me unsecured.
Once, I asked her why people die? When will we going to die? Where the death gone? She told me always be good intentions and to do good things, then death will be reborn, and will have good rewards. I hope that my afterlife can be her children, and I would do a lot of good jobs for that.
Once, I asked her why she wearing gold jewelry
even not during the festival? she said with a laugh that of her age, soon if she die all those jewelry can't be bringing along too. That moment, I felt so sad and so scared that she will die one day. I sneaked a request to the gods, I am willing to give her my life for several decades, do not let her leave so soon.

Her gentle and caring, always make me feel calm and ease. She does not illiterate, she used to wake up at 6 or 7 o'clock early morning, turn on the radio, and began to busy the housework. Chat with her, watching TV, nap, drying clothes, folding clothes, walking in the evening, time was slipped through in such a warm and loving manner. Sometimes, we would talk at night until fall asleep. When she was asleep, I would looked carefully at her feature to well keep in my mind. I was secretly touched her hand, feeling her warm and breath. She did not has hobby, singing perhaps, I could never heard of her Huangmei's lullaby again. Her idol is Lin Dai, I deliberately borrow Lin Dai starring video and we are pleased with watching it a few times, until the video tape broken, and so as the video recorders been replaced by DVD player.

She was always there, my home of vacation. School holidays a few days to month, I stayed with her like my home, and always unwilling to leave. Then she will always say come again next time leave when free.

Time passing by very fast, grown up, homework, tuition and friends play, I gradually leaving her behind. While, she is still living her regular life. Until her illness could not allow her to take care of her daily tasks, she can no longer moving around, can no longer express herself, but only suffer and pain.
She was moved out alone, moved into old folks home. Her life became static. Occasionally I did visit her a few times, but we can never chat like the past anymore. The memories stopped here.

That day, she finally liberated. Peacefully left us.
Not too much of tears, I was calm indeed.
 

Mummy, I have grew up, I will take care of myself and don't need to worry about me. Wish to see you again in the next life. So long and good bye.
She is my childhood nanny, and the second mother.